bittemii.blogg.se

Hej! Mitt namn Britt-Mari, är en 28 årig tjej boende i Umeå. Här kommer ni att få följa mig på min livsstilsförändringsresa. Min väg tillbaka från en utmattning, min diabetes, vardag och resan med de vitamintillskott jag äter.

Att ändra sitt tankemönster

En sak som blev för mig en aha upplevelser, är just detta med tankar positiva och negativa. Jag har aldrig tidigare tänkt så mycket på hur mina tankegångar har gått, utan de har som bara funnits med mig. De har som varit förprogrammerade har jag tänkt. Men så är det inte riktigt. Man styr ju mycket över sina tankar och i vilken riktning de ska ta. 
 
Under den första perioden under min utmattning så var det mycket negativa tankar som dominerade. Jag fastnade helt enkelt i ett negativt tänkande, blev som ett ekorrhjul. Tillslut så böjade jag bli less på mig själv och all negativitet, det gjorde så att även allt runt mig blev jobbigt, tråkigt och negativt. Så jag började fundera kring detta och ett gammalt tale sätt som jag hört är att man ska inte måla fan på väggen och även om livet ger dig citroner så gör lemonad. Dessa tale sätt kommer ifrån min mormor och mamma som brukar använda/använde sig av dessa. Jag hade inte tidigare tänkt så mycket på dem, utan de har ju bara funnits med under min uppväxt helt enkelt. 
Men så just under min utmattning så kom dessa tale sätt till mig och jag började så smått tänka på dem och vad de hade för innebörd. Men så mycket mer än tankar blev det inte, jag försökte men det blev stopp på något sätt. 
 
Men så började jag på stressrehab och där började de prata om just tankar och hur det kan påverka hela människan både i handling och mående. Så då började jag fundera ännu mer och så började vi prata om det på arbetsträningen, hur tankar kan påverka en människa. 
Så då slog verkligen tanken rot hos mig, jag måste helt enkelt fundera ordentligt hur mina tanlkegångar går och varför de går dom de går. Detta var verkligen inte en lätt uppgift kan jag säga, det är svårt att identifiera sitt tankemönster och sedan ändra det, för man har ju ofta haft det ett tag då man kommer på att man vill göra en förändring. Så då är själva förändringen ett stort steg.
 
Men jag är ju envis som en åsna så jag bestämde mig för att detta är något som måste göras fast det är skit svårt och jobbigt. Har ibland viljat ge upp och bara vara fast i mitt gammla mönster, men så har jag kommit på för att utvecklas och kunna gå framåt och ta mig ur utmattningen så måste jag bara göra det. 
Så sagt och gjort jag började fundera över mitt tankemönster och det som jag kom fram till var lite skrämande. Jag tänkte alltid att detta klarar inte du och det finns dem som gör detta 100% bättre än du så lika bra att inte göra det och låta dem som kan göra det. Jag tänkte ofta ner mig, mina negativa tankar tryckte ner de positiva glda tankarna. Så egentligen i allt jag gjorde hade jag med mig de negativa tankarna och detta gjorde att jag nevärderade mig själv hela tiden, bad om ursäkt för mig själv och det jag gjorde, ville inte tro på dem som sa positiva saker till mig och sa att de uppskattade det jag gjorde. Jag trodde helt enkelt inte på mig själv pga de negativa tankarna. 
 
Så när jag upptäckte detta så bestämde jag mig för att detta måste det bli en ändring på, för hur ska jag kunna komma från min utmattning och utvecklas som männsika om mina negativa tankar får vara de som dikterar spelreglerna och hur jag ser på mig själv. Så där och då bestämde jag mig för nu ska det bli en ändring och där i början så trodde jag att det skulle vara ganskla enkelt att bara ändra tankemönstret, men så var det inte märkte jag. Utan det är super lätt att falla tillbaka dels för att man haft ett möster ett tag och på sätt är det den enkla vägen. 
Men jag började med små saker att jobba med en sak var att tänka på något som jag var glad över hade hänt under veckan. Sedan så fick vi små läxor från stressrehab där det handlade om att ändra gamla tanke mönster. Vissa saker var super svårt men bara att testa. Speciellt en läxa där man skulle säga något positivt om sig själv högt till sin spegelbild, var super svårt och jag kände mig super löjlig första gångerna. Men efter ett tag så började jag lyssna på vad jag stod och sa till min spegel bild och började sakta men säkert ta in det i mina tankar. Det jag sa till min spegelbild var att jag duger som jag är och jag är bra. Detta var super svårt att ta in och inte börja tänka negativa tankar och komma på saker med mig säljv som jag kunde ändra till det bättre.
 
Så sakta men säkert med små steg så började jag ändra tanke sätt. Från början så var min standrad tanke det där klarar inte du, det gör någon annan bättre. Men nu så med hjälp av människor omkring mig så ändrade jag det till att jag kan visst. Speciellt kom sådana tankar kring jobbet och när jag pratade med människor omkring mig sa de men tänkt efter lite. Inte kan jag saker som du kan om hudvård och om saker du är utbildada till, men du kan berätta för mig och du kan göra behandlingar som man som kund känner sig nöjd och glad med. Så klart du kan och ibörjan kan man inte allt utan man får lära sig under resans gång. När jag då började tänka i de banorna så insåg jag att alla har varit nya i sitt yrke och ingen kan allt från början, utan man lär sig hela tiden oavsett om man är ny eller har jobbat i många år.
 
Så jag börjde på öppna mina tankar för mer positiv input och var det någon som sa en positiv komplimang, så tog jag faktiskt åt mig och tänkte inte bara nä men den säger nog bara det för att vara snäll med mig. För något jag också märkt sedan jag försöker att ha en positiv inställning med positiva tankar är att även min utstråling och kroppsspråk har blivit till det bättre. Jag vågar sträcka på mig själv och vågar ta plats, men även att jag märker att jag utsrålar ett positivt "sken" och min glädje som jag känner syns även utanpå mig, mitt leende är nu ett äkta leende och inte bara ett påklistrat.
Så nu när jag känner att jag kanar iväg mot det negativa så stannar jag upp i det jag håller på med och tänker, varför känner jag så här och varför kommer nu de negativa tankarna. Ofta så kommer jag på anledningen att jag kan helt enkelt ha en dålig dag eller så kan det vara så jag tänkte förut, så då försöker jag tänka om. Se ur en annan synvinkle och tänka en alternativ tanke, jag försöker se något positivt i det mesta som kommer i min väg( fats ibland så är det svårt beroende på vad det gäller).
 
Jag har fortfarande mina små knep som jag använder mig av. Så tex på kvällen tänker jag över dagen och fokuserar på det positiva som hänt och tänker att i morgon kommer att bli en ny glad dag. Jag tänker också på något som varit extra roligt under dagen och så tänker jag på något som jag ser fram emot nästa dag. Det kan tex vara att jag haft ett extra roligt samtal under dagen och nästa dag så ser jag framemot att jag ska gå och sjunga i kören. Det behöver inte vara stora händelser utan de små sakerna i vardagen spom gör en liten guldkant. Har det varit en extra tung dag så låter jag mig själv "bryta i hop" och så kommer jag igen sedan. Man måste kunna tillåta sig att ha de dåliga dagarna också men man måste också kunna ta omtag efter en sådan dag och komma igen med fokus på det positiva istället. För än hur jobbigt jag har upplevt saker så på ett konstigt sätt så blir det bra ändå tillslut. Nu kan jag låta mig själv vara ledsen och ngativ en dag men ändå på kvällen försöka se tillbaka på dagen och se ljuspunkter som varit under dagen dagen. Efter att jag blivit uppmärksam på att ändra mitt tankesätt så har det blivit en ändring i hela mig och glädjen kom smygande tillbaka och nu vågar jag testa nya saker och kasta mig mer ut i saker jag aldrig testa utan att tänka en massa negativa tankar innan. Utan tänka detta blir spännade nu får jag testa på något nytt, va modig jag är ändå kan jag tänka och känna mig lite stolt över mig själv att jag ändå har kunnat börja ändra på mitt tankesätt, än fast de små negativa tankarna kommer krypande kan jag hantera dem på ett annnat sätt.  
Nu försöker jag komma i håg att med mina positiva tankar så höjer jag mig själv och tillåter mig att vara stolt över mig själv och acceptera mig själv för den jag är, för jag duger som jag är och jag är bra. Medand de nagativa tankarna tryckte ner mig och gjorde mig till en ledsen person som inte trodde att jag kunde något alls utan alla andra var bättre. Så då fokuserar jag på det positiva. För man duger som man är, för alla är vi olika och alla har olika styrkor och alla kan olika saker och det är det som är skönheten med oss människor att vi är alla olika.
 
Ta han om varandra
Stor Kram 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: