bittemii.blogg.se

Hej! Mitt namn Britt-Mari, är en 28 årig tjej boende i Umeå. Här kommer ni att få följa mig på min livsstilsförändringsresa. Min väg tillbaka från en utmattning, min diabetes, vardag och resan med de vitamintillskott jag äter.

Åter i Umeå

Ja då var tillbaka hemma i Umeå efter att ha varit och hälsat på familjen. Alltid lika trevligt att få träffa familjen och bara umgås, för det är ju en liten bit mellan mig och dem. Mina syskonbarn tycker med lite jämna mellanrum att jag bor alldelens för långt bort och speciellt den yngsta Ronja tycker att jag kan ju faktiskt bo hos mormor och inte i Umeå. För då skulle ju hon kunna träffa mig oftare och om jag skulle få tråkigt och sakna mina kompisar så kan hon ju faktiskt komma och sova över hos mormor och så kan ju vi leka hur mycket som helst säger hon. Så då skulle jag inte sakna Umeå. Hon är så söt lilla gumman, hon har lösningar på det mesta. Som nu när hon frågade om jag saknade dem när jag inte var i Åsele, jo sa jag klart att jag saknar dem när jag är hemma i Umeå. Då tittar hon på mig och säger med snusförnuftig röst men du har ju almanackan som du fick i julklapp och där kan du se oss och då behöver du inte sakna oss lika mycket. Ja vad ska man säga, jag kunde bara le och hålla med. Jag har dem ju på väggen och kan kolla på dem när som helst.
Jag åkte som sagt hem i onsdags kväll och kom hem  vid nio tiden och då var det bara hem till mamma och äta en sen middag och sedan surr och sängen. För på torsdagen skulle jag fara till syster och gratta Alfred om hade fyllt nio på onsdagen men jag hann inte dit, så jag lovade att jag skulle komma dagen efter. Fast Alfred tyckte jag hade kunnat komma på onsdagen fast det skulle ha blivit sent, han var ju faktiskt ledig från skolan på torsdagen. Men det blev ändå torsdagen jag begav mig dit, för jag anade att på onsdagen efter skola och firande på kvällen skulle han vara super trött.
Tur hade då jag med vädret i alla fall, det var soligt och fint. Tur det för det är en bit mellan mamma och syster att gå, så var glad att jag slapp regn. När jag kom fram var det glada barn som kom och mötte mig. Alfred deklarerade för mig att tårtan var slut för han hade ätit upp sista biten på torsdags morgonen. Men det gick bara fint utan tårta sa jag, huvudsaken var att jag fick träffa Alfred, Theo och Ronja och deras föräldrar. Sedan var det full fart efter att Alfred öppnat presenten. De skulle nämligen visa mig deras nya husdjur, de har nämligen skaffat 5 hönor och 1 tupp. Som de är så stolta över och de har än så länge har de fått 4 ägg. Alfred tyckte att moster måste hålla i en av hönorna, de är 2st av hönorna som man kan hålla i. Jag har dock aldrig hållit i en höna, så det var ju nytt att hålla i en höna. Men den var så snäll och väldigt intresserad  av mina glimmande örhängen. Alfred sa att de märktes att hönor är tjejer för de är så intresserad av glimmande saker. Så torsdagen var en dag med fart i.
På fredag var det dags för skolavslutning och både Theo och Alfred var med. Ronja går fortfarande på dagis men hon var så viktig med att berätta att hon faktiskt bara har ett år kvar på dagis och sedan får hon också gå i skolavslutninsledet.Så nu när jag var hemma så gick självklart och tittade på dem. Jag mötte upp syster, hennes sambo och Ronja utanför skolan där vi stod och kollade när de gick från skolan och sedan gick vi till hembyggsområdet dit barnen skulle komma och där de skulle sjunga och pratas. De var super duktiga killar och de sjöng jättefina sånger. Jag är så stolta över dem kan jag lugnt säga. Men jag kom på medans jag stod där att nästa år är det hela 10år sedan jag gick ut nian. Usch vad tiden går fort jag hänger inte riktigt med. Men de hade tur med värdet också soligt och fint under tiden alla sjöng och pratade. Det var först på eftermiddagen som solen gick i moln och mörka moln började på trona upp sig på himlen.
På lördagen så tog jag och mamma det bara lugnt på förmiddagen och så mitt på dagen så kom Ronja och Theo för att de ville umgås med moster. Lika roligt varje gång man får rå om dem och busa med dem. Vi lekte kurragömma och stojade på. Sedan så fikade vi och  kolla på prinsessbröllopet. Theo ville se alla tjejer med tiaror, kronor och hattar. Dock blev han besviken för det var ju inte så många som hade något av det och de som hade det hade inga stora tiaror och kronor. Plus att han bara såg någon enstaka tjej som hade hatt. Så han var super besviken och ägnade sig mer åt att lägga pärlplatta.
Söndagen gick i lugnets tecken, jag och mamma passade på att gå på graven med syrener. Det är nämligen tradition att vi gör det varje år när syrenerna börjar blomma. Så det var ju perfekt tajming att de blommade nu när jag var hemma. Resten av dagen surrade vi och skrattade. Lika trevligt alla gånger att få surra och bara ha det bra.
På måndags kvällen så bar det av mot Umeå igen och vardagen. Men det har varit en super rolig och trevlig lång helg i Åsele.     
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: