bittemii.blogg.se

Hej! Mitt namn Britt-Mari, är en 28 årig tjej boende i Umeå. Här kommer ni att få följa mig på min livsstilsförändringsresa. Min väg tillbaka från en utmattning, min diabetes, vardag och resan med de vitamintillskott jag äter.

Insulinpump ett vikitgt hjälpmedel i diabetesvården

Jag  har som sagt diabetes sedan 18 år tillbaka och jag har haft upp och ner gångar med min sjukdom kan jag då säga. Jag har alltid haft svårt medans jag tog sprutor att få en jämn balans på blodsockret, det hoppade upp ner som det ville. Men 2002 så fick jag veta att jag hade ett njurprov som inte var bra och det berodde på att mitt blodsocker hoppade upp och ner. Jag fick då förslaget att jag skulle testa insulinpump, för att få en jämnare flöde av insulin till kroppen.
Pumpen fungerar så att det finns en basal dos som är individ anpassad till varje person, beroende på när de kan behöva mer eller mindre insulin under dygnet. Hur man bestämmer hur basal dosen ska se ut, gör man igenom att kollar på hur blodsocket ser ut under ett dygnet och ut ifrån det så ser man hur man ska lägga basal dosen. Sedan så tar man extra insulin när man ska äta och hur stor dos insulin man ska ta då, avgörs av man äter. Hur mycket kolhydrater man har på  tallriken, för det är kolhydraterna som sedan omvandlas till socker i koppen, enkelt förklarat. Så man tittar tex på hur mycket potatis, pasta och ris man har på tallriken och om man kanske har bröd till maten osv. Även om man vet att man ska göra någon fysisk anstängde aktivitet eller om man bara ska ta det lugnt påverkar hur stor insulin dos man ska ta. Sedan så är det viktigt att man kommer ihåg att diabetesen är en individuell sjukdom och vad som kan vara en bra dos för mig inte är det för en annan person med diabetes, det är jätte viktigt att komma ihåg detta.
Men det är även så att man kan ställa in tillfälliga basal doser också på pumpen. Det kan vara tex om man blir sjuk  och behöver mer insulin under en tid (många gånger när man är sjuk kan kroppen kräva mer insulin, om den inte får det så blir blodsockret högre), så kan man ställa in detta på pumpen och så går pumpen med en högre dos under ett tag. Det kan även vara så att man ska tex ut och springa blodomloppet och en sådan gång kan det vara så att man behöver mindre insulin under några timmar (fysisk aktivitet har ofta positiv inverkan på blodsockret, men man måste hålla koll på blodsockret så att det inte blir för lågt) och då kan man också ställa in att man behöver mindre basal dos under några timmar på pumpen. Efter den tid man har ställt in att den tillfälliga basal dosen ska gå så återgår pumpen till normal dos, utan att man måste hålla på att ställa om en massa saker. 
Så detta gör att pumpen blir så likt våran egen bukspottkörtel (det är i bukspottkörtel som insulinet produceras) som det bara går. Så detta gör pumpen till ett jättebra hjälpmedel i diabetes vården, det passar inte alla det ska nämnas men många som jag har träffat som har pumpen trivs med den. Men även detta är ju individuellt.
I mitt fall så var pumpen en gåva som jag fick, jag har alltid trivts med den. Jag slapp ta sprutorna som jag fasade för varje gång och speciellt natt sprutan som jag tog i låret. Hade ganska mycket insulin till natten för att jag har alltid haft svårt att hitta en dos som passar mig till natten. Jag har alltid velat stiga i blodsocker under natten och tillslut så hade jag ganska mycket insulin till natten. Detta tyckte jag var jobbigt eftersom att jag tyckte att kvälls sprutan var den jobbigaste och det tog en stund att spruta in allt insulin, så bävade jag för den varje kväll. Så det var som en befrielse för mig att slippa sprutorna och få övergå till pumpen.
Pumpen sitter in kopplad i min mage genom en liten kanyl och slang som sitter fäst vid en liten ampull som i sin tur sitter fäst i pumpen. Jag byter ampullen, slangen och nålen ungefär var tredje dag. Lite krånglig förkaring men hoppas att det är lite förståligt. Pumpen i sin tur drivs av en AAA batteri som jag byter ca en gång i månaden. För mig är det helt otroligt att en sådan liten grej som insulin pump kan fungera som en liten dator, för den många fler saker än det jag har berättat om här. Men jag kan inte räkna upp allt, skulle ta en evighet och skulle bli super krångligt.
Men pumpen är för mig en riktig liv räddare och jag är nu riktigt rädd för vad som ska hända. Det är nämligen så att den 1 dec 2013 så kommer den statliga subventioneringen av pumpar att slopas. Detta innebär att det är upp till varje landsting att besluta om insulin pumparna. Vad det mer ingående innebär vet man inte än men det finns ju en risk att landsting som har sämre ekonomi inte kanske kan erbjuda insulin pumpar till diabetes patienter gratis utan då måste man köpa pumpen för egna pengar. Pumpen är inte någon billig grej kan jag säga, de kostar mellan 30 000 och 40 000kr. Det är även så att en pump kan lever ju inte hur länge som helst mina pumpar har hållit i ca 4år. En annan fråga som uppstår när man pratar om detta är om man erbjud pump vilka kriterier ska man då uppfylla och hur kommer man fram till dessa kriterier och blir det lika för alla landsting eller blir det olika för varje landsting. Sedan så ställer jag mig frågan hur går det för oss som redan har pump, tar de av oss pumparna. Det är många frågor som kommer upp.
När jag hörde om detta så var det som en iskall hand grep tag om mitt hjärta och kramade åt, jag blev liv rädd kan jag säga och tårarna bara forsade ner för mina kinder. Min första tanke var att nu tar de min pump och så kommer de jävla (ursäkta mitt språk men jag kände så just då) sprutorna tillbaka. Då kommer jag inte att klara mig , utan då kommer det hoppande blodsockret tillbaka och efter ett tag så kommer följd sjukdomarna och det vill jag inte. Så jag kände bara att en ledsenhet och ilska fanns inom mig. När jag äntligen hittat det som funkar och jag har hittat som har gjort att jag mår så bra. Så ska det kanske bara försvinna och alla kanske inte kan få chansen att få testa pump. Först var jag ledsen och kände att allt bara var pyton men så början ilskan växa. Om man kan med hjälp av pumpen få fram bättre värden hos diabetiker så minskar risken för följd sjukdomar och det minskar även kostnaden för landstinget pga man inte behöver behandla många diabetiker med följd sjukdomar. Har man tänk så lång och sedan så har pumpen även gjort livet så mycket lättare för många diabetiker, vuxna, ungdomar och inte minst barn. Har man tänkt på det, jag tror inte det.
Jag vil verkligen att man ska tänka efter innan man tar bort den statliga subventionen för pumpar. Det är så många som har fått det jättebra med insulin pump. Varför ska man då ta bort det och riskera att man inte kan erbjuda pump på alla ställen. Jag ber er som sitter och bestämmer om detta tänk om, insulin pumpen betyder så mycket för så många människor. En trygghet och ett superbra hjälpmedel.
För mig så betyder pumpen så mycket jag har aldrig mått så här bra idag om jag inte ha fått pumpen då när jag fick den, denna lilla svarta dosa betyder otroligt mycket för mig och min sjukdom. Så snälla tänk om och låt pumpen vara kvar som det är nu. Så alla har chans att testa om pumpen är det hjälpmedel som passar dem. 
             
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: