bittemii.blogg.se

Hej! Mitt namn Britt-Mari, är en 28 årig tjej boende i Umeå. Här kommer ni att få följa mig på min livsstilsförändringsresa. Min väg tillbaka från en utmattning, min diabetes, vardag och resan med de vitamintillskott jag äter.

Full fart från starten

Jag kom som sagt tillbaka till Umeå på tisdags kvällen och på Onsdagen körde jag  gång i full fart. Började dagen med att åka till sjukhuset och smärtrehab. Skulle som vanligt ha min bildterapi och sedan skulle jag träffa sjukgymnast och träna lite och få tips på lite övningar som jag kan göra för att stärka mitt ben och min rygg. Så jag spenderade min förmiddag på smärtrehab. Sedan så skulle jag träffa Bea på stan för att äta lunch och för att fixa lite skor och lite andra saker. Så efter det att jag var klar på sjukhuset så åkte jag ner på stan och mötte upp Bea. Vi bestämde oss för att äta lunch på Cafe station, så för min del blev det västerbottensost paj med skagenröra. Mycket gott och efter lunchen så drog vi iväg till löplabbet, där skulle jag testa ut skor. Ett par som jag ska ha för att vara ute och gå och jogga i, ska nämligen börja jogga dels för att få upp min kondition men även för att stärka ryggen och benen. Det är lång väg till att jag joggar några längre sträckor, just nu så är det i början och det är en kort sträcka med intervall träning två gånger i veckan nu i början som gäller. Har dock kört mitt första pass igår men min plan är somsagt att två gånger i veckan en kortare sträcka. Men sedan behövde jag även ett par skor till och det för att kunna ha för träning inne. Här ska nämligen börja tränas, dels för att jag behöver det för min kropp ska bli bättre efter skadan och dels för at min kondis ska bli bättre. För under den här tiden som jag har varit sjukskriven och haft problem med min rygg och ben så har jag inte haft ork eller kunnat träna som jag har vilja kunna. Så nu när mitt ben och fot är på väg tillbaka, så måste jag börja på träna för att träna tillbaka styrka och bygga upp muskler i min rygg och ben. Så nu ska jag verkligen tag i detta så att det blir bättre för min kropp och hälsa. Även min diabetes mår bra av att man håller sig aktiv med träning så det är inte bara en sak utan det blir så positivt för hela mig och min hälsa.Även under denna tid då jag inte har kunna vara så aktiv som jag skulle ha önska har haft negatv inverkan på min vikt. Så jag har även försökt lägga om min kost och så nu så ska jag bli mer aktiv med träningen så det ska nog också hjälpa till med min vikt nergång hoppas jag.
Men åter till gårdagen och löplabbet, där fick jag hjälp att hitta två par skor som ska passa mig när jag tränar. Har nämligen haft lite svårt att hitta skor som passar mig att träna i. Har snabbt fått ont i fötterna och haft lätt vricka när jag har varit ute promenerat. Så nu fick dels stå på en spegel för att de skulle se hur jag belastade mina fötter och sedan fick jag jogga lite lätt på ett löpband för att de skulle se hur jag satte ner fötterna. De såg att jag behövde lite extra stöd under mitt fotvalv och att jag behöver en sko med stabilitet eftersom  jag just ha problem med att fotlederna viker sig och så vrickar jag dem. Så det blev två skor med bra stabilitet i.
Efter det så var det några till ärenden som vi skulle fixa nere på stan. Sedan så bar det av till gymmet där Bea tränar för att jag skulle nämligen lösa ett träningskort där också. Här ska nämigen börja tränas på allvar som sagt. Som tur så får jag peppning av Bea genom att hon och jag ska träna tilsammans en gång i veckan så att jag kommer igång med träningen. Jag har även bra stöd av min sjukgymnas om stöttar och ger tips på träning och övningar som är bra för mig. Detta med träningen ska även hjälpa mig som sagt tillbaka efter skadan så det är bra att man kan få stöd och hjälp av en sjukgymnast. Så nästa Onsdag ska jag träna i gymmet för första gången, peppad är jag ialla fall så det ska nog gå bra.
Efter att jag fixat träningskortet så bar det av til Erica där jag skulle få middag och efter den så skulle vi ut på lite intervall träning. Fick god korvstroganoff och så blev att vila ner maten ett tag innan det var dags för intervall träning. Men sagt och gjort med Ericas pepning tog vi oss iväg, hon hade redan kört en gång och peppade mig nu.
Jag var lite tveksam pga av min kondis, jag tror att en tant med rullator skulle ha bättre kondis än mig som den är just nu. Erica lovade dock att inga rulltor tanter skulle vara ute och íntervall träna denna kvällen. Turen var med mig, jag träffade inte på några tanter med rullator som tur var. Men det gick bra ändå, jag provade på att jogga lite försiktigt några kortare sträckor sedan så gick jag, men det är ju en början i alla fall. jag och Erica har tänkt att vi ska itervall träna två gånger  veckan och tillslut så ska vi kunna jogga en hel sträcka.
Efter att vi hade kommit hem så bjöd Erica på morots stavar och så surrade vi ett tag. Sedan så bar det av hem och när jag kom hem så stupade jag i säng efter en dag med full fart, men lika bra att starta med full fart.
Idag så vaknade jag med träningsvärk i benen en det är skönt att känna av träningsvärk då  vet man ialla fall att man har tränat. Idag fick jag även mina träningskläder som jag har beställt, så nu är det bara att börja träna. Nu finns det inga ursäkter, har både skorna och kläderna och träningskortet. Men så har jag ju även två träningskompisar som stöttar och peppar och det är super tur att jag har både Bea och Erica. Så detta kommer att gå bara bra, känner mig riktigt peppad. Så här fram över ska jag försöka skriva lite här hur det går med träningen.  
   
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: