bittemii.blogg.se

Hej! Mitt namn Britt-Mari, är en 28 årig tjej boende i Umeå. Här kommer ni att få följa mig på min livsstilsförändringsresa. Min väg tillbaka från en utmattning, min diabetes, vardag och resan med de vitamintillskott jag äter.

Ytterligre en koll

I fredags var jag upp sjukhuset igen för att träffa min diabetssköterska och dietist. De håller nu som sagt mer koll på mig eftersom att mitt kära blodocker är mycket bättre nu än det har varit på ett tag. Så nu håller de på att lära mig hur jag ska tänka när man ska ge insulindoser till maten och hur de ska lägga den basaladosen under dygnet. Den basala dosen är det som pumpen är inställd ge mig under hela dygnen. Pumpen är konstruerad så att den ska ge mig små mängder med insulin i timmen hela dygnet. Den basaldosen ska vara grunden sedan ska jag när jag äter ge mig själv mer insulin så att det finns tilräckligt med insulin i kroppen. Så när man äter ska man titta på mängden mat och så ska man kolla hur mycket kolhydrater det finns i portionen på ett ungefär. Det är nämligen kolhydraterna som höjer blodsockret, så min dietist håller på att lära mig hur jag ska tänka och räkna kolhydrater. Det tycker jag super svårt har inte tänkt så tidgare riktigt, när jag fick diabetes så var mycket av fokusen på fett. Så det är det har jag har haft i mittt huvud hela tiden och det har resulterat i att jag har ibland varit lite för generös med insulinet och då har jag istället fått för lågblodsocker, för då har det funnit för mycket insuin i kroppen.
Så ibland har det kännts som att jag bara vill ge upp allt för att jag inte har fattat. Kännts som om de har pratat greskiska och jag inte har haft tillgång till en ordbok. Så det har varit lite frutrerande och har det varit för ett par år sedan så har jag bara gett upp och slutat. Men nu så har jag gett mig skjutton på att det ska fungera och tillslut så ska jag fatta och det spelar ingen roll hur länge det tar för mig att fatta det.
Men så ska jag även lära mig nu när jag har börjat så smått att träna hur jag då ska göra med pumpen och inslunet och mat. Det är också något att tänka på, så det tyckte att jag skulle föra lite träningsdagbok där jag skrev vilken aktivitet jag hadde utfört, hur läng jag höll på med aktiviteten och vad blodsockret var innan och hur det var efter. Eftersom att jag nu ligger ganska pressat i blodsockret, det menas alltså att jag ligger mer åt det låga hållet,  jag ligger många gånger på 4 och när det sjuker under 4 mot 3 så blir det för lågt. Så om jag dår är iväg och tränar och ligger åt det låga hållet från början att då blir för låg av att träna, så då vill de att jag ska testa att om jag ligger för lågt så ska jag äta eller dricka något med lite socker i och se om det kan hjälpa mig att hålla blodsockret i schak medans jag tränar eller så vill de att jag ska ta bort pumpen och stoppa den under tiden när jag tränar och så efter det jag har tränat så ska jag ta på den och sätta igången den igen och sedan äta tex en banan och bara ta  en enhet med insulin. Så man kan se om det är lösningen, för att det är inge kul för mig om jag ska få för lågt blodsocker när jag träna. För jag blir dåsig och seg och känns som jag gör allt i slow motion och så blir min energi nivå i botten så då måste jg avbryta träningen och det känns inge roligt alls. Så det är en himla massa nu som jag ska tänka på.
Både när det gäller maten och insulidoserna till maten. Även där ska jag föra dagbok över vad jag äter och hur mycket kolhydrater det finns i det, som tur har jag fått en guide där det står de vanliga livsmedlen och lite maträtter och hur mycket kolhydrater de innehåller. I matdagbokken ska jag även skriva vilka doser jag tar till maten och blodsockter före maten och efter maten och sedan ska jag och min dietist kolla igenom om jag har tänkt rätt med mängden insulin till just den maträtten. Man har hittat rätt dos med insulin till maten när blodsockret inte förändrar sig så mycket utan det står stilla, då har man prickat in en bra dos till den maträtten. Känns som att det är lite krångligt förklarat men är lite svårt att beskriva på ett bra sätt. 
Sedan så har jag ju även haft den kontenuerliga blodockermätningen här för ett tag sedan och det gick bara fint det. Hade ett ganska jämt och fint blodsocker under dygnet tyckte sköterskan, det enda var att jag hade lite för många låga värden och då speciellt på natten. Den här kontenuerliga mätaren som var kopplad till pumpen var inställd på att pipa om blodsockret om det sjönk under 3,9 eller om det blev högre än 13,0. Den larmade bara en gång att mitt blodsocker hade stigit över 13,0 men den larmade flera gånger att det var under 3,9. Så jag höll på bli helt tokig till slut känndes som att det bara var under 3,9 hela tiden. Speciellt jobbigt var det på natten när man blev väckt flera gånger för att blodsockret var för lågt, blev ingen bra sömn dessa nätter för att om den inte larmade så drömde jag att den gjorde det i alla fall och så vaknade jag ändå. Så efter veckan med kontenuerlig mätning så hade jag lite lätt sömnbrist, så första kvällen utan kontenuerliga mätningen den sov jag som en stock. Men sköterskan var nöjd förutom just de lite för många låga blodsocker värdena. Men mitt långtids socker som de även gjorde en koll av hade blivit mycket bättre. Långtids sockret är en koll av medelvärdet av mitt blodsocker under 4-6 veckor bak i tiden. Det hde som sagt alltid velat ligga lite högt för mig men nu hade sjunkit rejält. Det låg nu på ca 6,7 och tidigre låg det på 8,9. Så det var en stor förbättring för mig nu och det känndes riktigt roligt för mig. Roligt att det äntligen syns att jag försöker hålla diabetesen under kontroll
Nu när jag träffade min sköterska så ville hon att jag nu igen skulle ha en till kontenuerlig mätning. Denna gången ska jag ha den i 2 veckor för att man ska se hur det nu går för mig då jag har börjat träna och lära mig mer om kolhydrater i maten. Om det kan hjälpa mig att hålla blodsockret i ännu mer rätt och att jag slipper de låga värdena. Om jag kanske kan ha så lite svängninag som sagt i blodsockret. Så inte nästa vecka utan veckan där på så ska jag till sköterska och hon ska koppla på mig en sådan där mätare igen och så ska jag träffa henne igen efter en vecka och vi ska tanka ur värdena ur pumpen och kolla på dem och så ska jag även efter det fortsätta en till vecka efter det med den kontenuerliga mätningen.
Det ska bli spännande att se hur det går denna gången för mig, om jag denna gången får sova ordentligt på natten annars så blir det nog två långa och jobbiga veckor. Men jag hoppas att det inte blir så många låga värden utan att blodsockret ligger ganska jämt.
Så just nu med diabetesen är det massor och det känns roligt att jag ändå har börjat fatta hur jag ska tänka. Men vissa dagar så det bara pest och ush, vill inte alls ha diabetes och behöva tänka på mat och insulindoser och blodsocker. Men det brukar gå över efter ett tags surande från min sida och jag kollar ändå blodsockret fast det är under lite protest från min hjärna dessa dagar. Men det brukar aldrig hålla i sig länge utan jag glömmer bort det jobbig efter ett tag då jag håller på med något annat. Så det här ska nog gå som en dans med träning, kolhydrater, blodsocker, insulindoser och kontenuerliga mätningar av blodsockret. Kommer mer uppdatering här om hur det går med allt.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: