bittemii.blogg.se

Hej! Mitt namn Britt-Mari, är en 28 årig tjej boende i Umeå. Här kommer ni att få följa mig på min livsstilsförändringsresa. Min väg tillbaka från en utmattning, min diabetes, vardag och resan med de vitamintillskott jag äter.

Först dagarna på smärtrehab

Ja nu har det dragit i gång med behandlingen för min del så är jag redan positivt överraskad. Fast det bara gått tre dagar så känns det som att detta kommer att hjälpa mig.
Jag kan säga att kvällen före så hade jag fjärilar i magen och hade svårt att somna. Kändes lite som när man skulle gå till skolan för första gången, än hur det låter då man är 24 år  och har gått ut skolan för ett antal år sedan. Men det blev måndag ändå och när jag åkte iväg så hade jag inte så många förväntningar på vad som skulle hända under dagen.
Så första dagen var det information om hur själva programmet är upplagt och vad som ingår i programmet. Sedan blev det lite mjukstart med att prat om smärta och hur den påverkar livet och hur man kan tänka för att underlätta för sig själv.
Sedan i går så började för första gången med rytm och rörelse och det går ut på att jag ska röra kroppen och lära känna sin egn kropp. Jag som har dansat lite tidigare och tycker att det är roligt så är rytm och rörelse det som jag sett fram emot mest. Det som jag håller på med nu i rytm och rörelse påminner om afrikans dans. Det är nog inte alla gånger jag håller mig till takten och jag kan nog säga att jag inte ser så smidig ut alla gånger men det är kul ialla fall. Plus att jag lär mig att börja lita på min kropp igen.
Så idag så har jag haft kroppskännedom för första gången och det är svårare men ändå intressant, att kunna lära sig att vara närvarande just nu och inte låta tankarna vandra iväg någon annanstans. Det är verkligen lätt plus att det är lätt att man börjar på att fokuseera på smärtan och hur olidligt det kan bli. Det blev intressant eftersom jag har stora problem att ligga på rygg eftersom att stor del av min smärta sitter i ländryggen. Men jag testade och i fyra minuter gick det bra att ligga på ryggen och sedan så fick jag sitta istället. Det gick också bra fick tänka lite annorlunda bara. Men mitt mål är att kunna ligga på ryggen tillslut innan kroppskännedomen är slut och kunna känna mig avslappnad än fast det gör ont. Idag känndes det ibland som att jag var en sprattelgubbe som satt ihop med ett snöre, hade inte riktigt koll på hela min kropp och så kunde tankarna flyga iväg men annars så gick det bra. Så detta program känns spännade och roligt, som sagt så tror jag att jag kommer att lära mig mycket nyttigt under dessa veckor. Kan tillägga också att man får stöd och guidning av flera personer under denna tid, i hur man kan tänka och hanrtera smärtan i vardagen så att jag inte fastnar i ett tråkigt mönster. Det är också bra för många gånger så kör man på och tänker inte på vad man gör eller  varför man gör som man gör vid olika tillfällen. Bra att man kan bolla sina tankar och funderingar med någon, som även kan ställa mot frågor och ge tips.
Jag har även lyssnat på en smärtföreläsning. Den handlade om vad smärta är och att det finns olika typer av smärta. Hur kroppen fungerar när man levt med långvarig smärta, hur kroppen kan reagera på olika medeciner och hur man kan behandla de olika smärtorna. De var lärorikt, mycket som man inte tänkt på ,tidigare och man förstår inte riktigt att kroppen är en ganska komplicerad maskin som reagerar .olika på olika saker. Så man fick en liten insikt på hur kroppen fungerar, det var intressant att få lyssna och lära sig lite mer om kroppen.
Nu har jag berättat lite vad som har hänt de första dagarna och hur det känns för mig. Det kommer flera uppdateringar här om hur det går för mig och hur jag tycker det är. Men detta var alllt för denna gången.  
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 EmmaKP
skriven :

Jättekul att få läsa här hur det går för dig :) Hoppas verkligen att du ska få ut så mycket som möjligt av behandligen, du är värd det bästa ;) Kram kram/Emma

Svar: Tusen tack detta värmer verkligen att få höra :) Kramar / Brittan
Britt-Mari Ahlqvist